Forhindringskørsel (Kegler)

Kegler handler om præcision i et højt tempo, de rette steder. 
Tiden er fastlagt på forhånd så hvis du overskrider den, får du strafpoint for hvert sekund du bruger mere end den tilladte tid.
Der er altid mellem 15 og 20 kegleporte + kombinationer og oxere.

En kegle port er kun mellem 15 og 20 cm. bredere end vognen, så man skal køre rigtigt igennem for ikke at ramme. På hver kegle er en bold. Hvis en bold triller af en kegle får man 3 strafpoint.

 

 

 

 

 

 

 

 

^ Kuske går banen inden start, for at finde sin rute og kunne huske den. Det hele minder meget om ridebanespringning

bane gennemgang schweiganger 2017

^ Forhindringkørsel med Mailunds Sir Harrison til CAN i Revsø 2019. 

Det er svært men sjovt, og til CAN og CAI er det oftest også en test af hvor godt hesten har det efter maraton. Rigtig godt tænkt. 

Smidigheden der skal bruges i kombinationer og de skæve vinkler, løsgørelsen i temposkiftene og overgange mellem trav og galop er virkelig sundt for en hest der har gået en maraton.

Man kan blive helt høj af en sjov keglebane, uanset niveau. Det er 2-3 minutters virkelig nervepirrende underholdning for ALLE.

^Niels Schelde Petersen leverede vinderrunden til det tyske mesterskab i Schweiganger 2017. Det er mig der sidder glad, men skrækslagen bag på vognen ;) 

forhindringskørsel til CAN i Malmø 2019

^ Forhindringskørsel til CAN med Shubi på hos FKS. Hovsa! Man kan nemt komme til at gøre for meget.

Hos GunnarsMinde er det altid muligt at træne forhindringskørsel. Vi har ikke altid de rigtige kegler - endnu ;) - men det er stadig sjov og god træning.

Man bruger oftest den høje dressurvogn da det er den der er traditionel at bruge og har den korrekte sporbredde. Men man kan sagtens nøjes med at bruge en maratonvogn til alle discipliner. Det er bare nemmere at se keglerne når man sidder højere oppe.

Hesten skal hele tiden søge fremad men stadig vente når de bliver bedt om det. Den skal være nem at dreje, og derfor stadig let i hånden.
Dog uden at man har taget den sidste anholdning der skulle til for at få hesten til at blive helt let på hånden.

<-- Derudover skal kusken have øvet sit øje og teknik meget !!! ;) og udstyr og tilpasning skal tænkes med, især for forhindringskørsel har det en kæmpe betydning.Man skal bruge de bremser man har, sørge for så lidt slør som muligt, kende kombinationernes hemmeligheder og vide hvornår man skal sætte farten op og ned. På alle underlag.