Maraton

I maraton skal man være kvik og køre stærkt.

Det handler om at have en hurtig, lydig og smidig hest og som kusk og groom være modig og se langt fremad hele tiden. 

Man kører en rute på ideal tid, nogen steder 2 og det hænder der er 3. Den ene rute vil indebære op til 8 forhindringer. Det er dog oftest kun til mesterskaber der er 8 forhindringer.

 

 

^Forhindring 2 i Malmø 2019 med Mailunds Ddraigh og svigerinde som groom.

^Forhindring 1 til CAN hos VK 2019, med Shubi og storebror som groom


Normalt vil der være en A etape og en B etape, med mellem 5 og 7 forhindringer med portene Start, A, B, C, D, E, F og Mål, i B etapen.

Man skal selv finde ud af hvordan man vil køre forhindringerne og man kan bruge meget tid på det.

Der er stor forskel på ekvipagerne og for nogen tager det længere tid at dreje til venstre eller til højre, måske har kusken ikke lyst til at køre over den store bro eller man vil udnytte at hesten er god til vand så man kan tage vejen igennem vandet uden at miste fart.

Der er mange overvejelser inden ruterne er fastlagt.

Når man har besluttet sig for ruten skal man lære den udenad. Man skal gerne kunne gå forhindringerne med lukkede øjne og man kører dem hele tiden, inde i hovedet.

Når det går løs så skal det gå stærkt! For jo længere tid man bruger i forhindringen jo flere strafpoint får man. 

Adrenalinen pumper i både

kusk, groom og hest(e), under B-etapen

Alle må kende deres opgaver og 

arbejde sammen som et team.

^Niels Schelde Petersen og jeg til VM i Ungarn 2019

Øverst; Hovsa jeg glemte at bruge bremsen, godt det var en væltbar forhindring. Forhindring 6 med Shubi, til CAI i Malmø 2019.
Nederst; Min groom flyttede sig ikke korrekt, så vi kom op på to hjul.
Bær over med kameramanden, det er en robot.

 

Så man skal køre så hurtigt som muligt, mens man styrer hesten(e) igennem forhindringen , det sker at man glemmer en port eller kører igennem D før A, vælter en bold, eller simpelthen styrer dårligt så hesten løber ind i forhindringerne. Det er træls.

Så må man stramme op, træne mere hjemme, og øve forhindringerne endnu mere næste gang man er til stævne.

 

 


Det er vigtigt at groomen har lige så godt styr på ruten, også i forhindringerne, som kusken. 
Hvis groomen står forkert på vognen kan vognen vælte. Derudover er det godt hvis groomen kan hjælpe med at holde styr på tiden og om kusken kører korrekt i en forhindring eller skal lave noget om for at undgå at blive diskvalificeret.

 

Det giver mere mening at lave fejlene hjemme, end til stævner ;)

I maraton ønsker jeg en hest der forstår hvad det handler om. Så den ikke skal jages frem, men går frem af sig selv.

Den forstår at det handler om at være hurtig og behændig og synes det er sjovt.

Den skal stadig være let i hånden.

Og kunne slappe af på ruten mellem forhindringerne.

^ Det kræver træning at blive god til maraton. Også som groom. Og det er en dejlig undskyldning for at have det sjovt og give en teenager buksevand ;) 

^forhindring 6 til efter mål med Mailunds Ddraigh og min svigerinde     Maiken, til CAN i Malmø 2019. Denne gang huskede jeg at bruge bremsen, og vandt ;) Det var Maikens første stævne så vi snakker meget om den ideal tid vi skal holde os indenfor på B-etapen, på vej mod mål.

Det er en fantastisk følelse alle har, når man kører igennem mål, dyrlægen har godkendt hesten og man skridter af. Uanset om alt er gået perfekt eller om der er blevet lavet fejl; Teamet har gennemført og har altid haft en stor eller lille mindeværdig oplevelse de vil blive ved med at snakke om.

Jeg hjælper gerne med maraton træning, uanset niveau. På GunnarsMinde er det altid muligt at træne i både en væltbar og en fast forhindring og jeg hjælper også gerne med at øve det at holde sig indenfor en ideal tid.